De eerste week... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu De eerste week... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu

De eerste week...

Door: Justa

Blijf op de hoogte en volg Justa

02 April 2010 | Suriname, Paramaribo

Hey Bakra’s, va waka? Hoe gaat het?

Hier gaat alles goed. Het weer begint te wennen en ook 's morgens kan ik langer doorslapen. Het blijft alleen wel raar om te beseffen dat ik echt aan de andere kant (nou ja, bijna dan) van de wereld zit terwijl iedereen hier gewoon Nederlands praat. De meeste mensen spreken hiernaast ook wel een andere taal, voornamelijk onderling, maar de voertaal is Nederlands.

Heel erg bedankt allemaal voor alle reacties die ik krijg. Vind het leuk om te horen hoe jullie met mij mee genieten van Suriname! En genieten doe ik. Het land is ontzettend mooi, al kent het ook zeker mindere kanten. De natuur is hier mooi groen en het is altijd warm. We hebben al een aantal flinke stortbuien gehad, maar dat mag de pret niet drukken.

Mijn telefoonprobleem is gelukkig ook opgelost. Toen we in de stad waren om een hangmat te kopen heb ik ook een oplader kunnen vinden.

Ik geloof ook dat ik een paar kleine rectificaties moet maken…
1. Die straat op de foto’s is niet de straat waar ik woon. Deze straat is aan de Waterkant. Ik zal straks een linkje geven waarin ‘mijn’ huis te zien is en hoe mijn kamer eruit ziet.
2. De pizza is hier lekker, maar ik eet natuurlijk ook Surinaams eten! (Bewijs tussen de foto’s.) Ik ben natuurlijk wel weer degene die hier kookt (wat zeer bijzonders is hier onder de studenten, de meesten maken dan macaroni of Chicken Tonight) Ik heb al geëxperimenteerd met tajerblad en okra’s. Ook hebben we al heerlijke verse lychees gehad, pompelmoes, cassavechips, bananenchips, kip massala, roti, kousenband en Javaanse bami en nasi.
Ik ben ook bij de bakker geweest om te kijken of ze bojo (cassavetaart) en jalebee hadden om mijn reisgenootjes te laten proeven. Helaas was dit al uitverkocht, we zullen dus vroeger moeten opstaan.
3. Ik ben nog niet begonnen met mijn stage. We zijn afgelopen week naar het ziekenhuis geweest om even kennis te maken. Met het ziekenhuis was al afgesproken dat we pas 5 april zouden beginnen, zodat we eerst even de ruimte hadden om een beetje te acclimatiseren. Maar omdat dit tweede Paasdag (en mijn verjaardag!) is, beginnen we 6 april. Dan moeten we om tien voor zeven present zijn in ons uniform en krijgen we een rondleiding over de afdelingen. Het is nog even afwachten op welke afdeling we komen omdat er door een miscommunicatie tussen de leerafdeling en de directie maar twee plaatsen vrij zijn. Maar dit gaat helemaal goed komen. Als we hebben kennis gemaakt met de afdelingen mogen we weer naar huis. Dat is dag één. Daarna moeten we elke dag van zeven tot drie werken, vier dagen per week. We mogen in overleg schuiven met de dagen zodat we ook tripjes kunnen maken die langer duren of gewoon even bijkomen.

Deze week zijn we ook alweer twee keer bij de vreemdelingendienst geweest. Wat een gedoe maken die Surinamers ervan zeg! De eerste keer kregen we een paar stempels (jeej!) in ons paspoort en een heel formulier mee wat we moesten invullen. Dit moesten we een andere keer weer inleveren samen met een kopie van de stageovereenkomst (hadden ze al), een pasfoto (hebben ze al drie keer), alle paspoort gegevens (hebben ze al minimaal vijf keer) een plakzegel (postzegel), die we ergens in het midden van een formulier moesten plakken, en moesten we 150 USD betalen. Wij dit allemaal braaf doen, ware het niet dat Lianne en ik geen pasfoto’s hadden meegenomen en dus hier hebben laten maken. Deze hebben we gelijk maar onderling uitgewisseld voor het geval er één vermist raakt ;-)
Toen we dit allemaal gingen inleveren moesten we ook nog allemaal vragenformulieren invullen (waar heb je voor het eerst van Suriname gehoord, wie heeft je reis betaald, heb je een strafbaar feit gepleegd, krijg je goed betaald, enz. enz.) en kregen we de mededeling dat we over ongeveer zes weken weer terug mochten komen om onze verblijfsvergunning op te halen… Zucht. Zijn we nog niet klaar.
Dit heeft dus al twee dagen in beslag genomen maar uiteindelijk hadden we nog niet heel veel gedaan. Daar moest maar eens verandering in komen dachten we zo.

Samen met drie jongens die hier ook verblijven zijn we woensdag de Commewijne trip gaan doen.
We zijn toen om negen uur ’s morgens vertrokken met de bus richting Leonsberg. Hier zijn we overgestapt op een bootje en zijn we dolfijnen gaan kijken!! Het water is hier, zoals je op de foto’s wel kan zien, niet echt helder. En de dolfijnen kwamen telkens op het moment boven dat je óf de andere kant op keek óf dat je al net een foto had gemaakt. Na zo’n 380 pogingen zijn er toch een aantal foto’s met dolfijnen gemaakt. Ik vond het bijzonder om ze te mogen zien.
Nadat we op de dolfijnen uitgekeken waren zijn we verder gevaren naar Fort Nieuw Amsterdam. Dit werd in de koloniale tijd gebouwd en ligt tussen de Suriname rivier en de Commewijne rivier in. Het werd gebouwd in de vorm van een vijfhoek met bastionpunten. Samen met andere forten diende het als een verdedigingslijn tegen binnenvallende vijandelijke vloten.
Hier hebben we een rondleiding gehad en zijn we naar het openlucht museum geweest. In het museum waren nog oude isoleercellen te zien van de tijd dat er nog slaven op de plantages werkten. Ook stonden er nog huisjes die waren gebouwd om het kruit in te bewaren maar door de grote luchtvochtigheid van Suriname, is het nooit goed gelukt.
Na het Fort zijn we weer verder gevaren naar de ouder plantage Rust en Werk. Hier wonen momenteel veel Javanen. Hier hebben we even rondgelopen en daarna was het tijd om te eten. Er was een Javaanse maaltijd voor ons gemaakt met nasi, bami, kousenband, kip en komkommer. We hebben ook kokoswater geprobeerd. Dit heeft een beetje apart smaakje, niet de ‘echte’ kokossmaak die wij kennen, maar het is wel verfrissend.
Toen het eten op was zijn we door gevaren naar Johan en Margarita. Dit is ook een oude plantage. Hier hebben we vijf medepassagiers afgezet die de nacht op het strand zouden doorbrengen en zijn wij terug gevaren naar Paramaribo. Rond vijf uur waren we weer thuis. Nadat we wat waren bijgekomen zijn we gelijk weer weg gegaan. Op de partybus. Dit is een open bus met allemaal muziek en lampjes en daarmee zijn we door Paramaribo gereden. Alle details van deze rit zal ik mijn vader besparen, maar het was erg gezellig. Misschien komen er ook nog foto’s van, maar ik had zelf dit keer geen camera mee, dus moet het nog even aan iemand vragen.

Vandaag maar even een rustdagje ingelast. We gaan misschien vanmiddag nog naar een shopping mall toe maar dat moeten we nog even bekijken. Dit weekend gaan we met een aantal mensen naar Galibi toe, schildpadden bekijken… Daarover later meer.

Hier zijn linkjes naar mijn foto’s:

Bigi brassa (dikke knuffel)

• 02 April 2010 - 14:11

Merel:

Jus!
    Alle mensen zijn vast blij daar met jouw kookkunsten!Hier wordt het al gemist hoor..haha!Mooi om te horen dat je het naar je zin hebt!Foto's zien er tof uit!
    Heel veel plezier daar En succes met je stage!
    xxx Merel

• 02 April 2010 - 20:57

Bianca:

haaai justa..

wat al weer een verhaal ja en wat een belevenissen zeg.. jeetje:D maar echt geweldig om te lezen:D en wat eeen fantastische foto's zeg!! ik d8 aan een krottje met justa erin.. maare dit ziet er echt hartstikke mooi uit, en volgens mij ook een hele ruime kamer super:D en de foto's van de prachtige natuur ook helemaal superrr hoor, zo kunne we ook een beetje meegenieten:D
    nou laiverd, fijn dat je beetje bent gewend en dat je het fijn hebt.. succes met je stage.. enne.. nog 3 nachtjes:Dhihi... ga je nog wat doen met je verjaardag daar??

nou dikke knuffel..

• 03 April 2010 - 09:32

Judith:

Hee Justa,

Boomkip...haha wat een prachtige benaming! Lekker zeg, dat jullie pas 6 april hoeven te beginnen. Maja is ook idd wel beetje nodig, dat acclimatiseren denk ik. En die burocratie...met 5x paspoort enzz.. jammerlijk. Maar hoort er nou eenmaal bij.
    Fijn paasweekend! (vieren ze dat daar?)
    Liefs Judith

• 04 April 2010 - 16:48

Johann:

Great to hear you are getting settled into your new, if somewhat sureal surroundings. Hope all goes well on Tuesday at the hospital.

Having a fantastic time here with your folks. Getting up to all kinds of mischief as usual. Been mountain biking today, they did very well - Don't think they realise how fit they really are considering their old age... I did'nt say that!?! Got me thinking about you, and the first time you came biking with us at Kirroughtree... You were a natural!

Look forward to reading the next chapter of your adventure.

Lots of love,

• 07 April 2010 - 10:15

Sheila:

Hey Kondreman!

Van Harte!!!
    Wat een herinnering om een verjaardag daar te vieren!!
    Weer een prachtig verhaal!
    Weer uitgeprint voor Mamanet en Papasied.
    Jouw email doorgestuurd naar Soraya....vind het ook leuk te lezen...
    reactie van Papasied over die "plakzegel" van USD 150: dat zijn "legeskosten"...als het goed is heb je daaroverheen je handtekening moeten plaatsen...
    En als je de juiste kokosnoot te pakken hebt, is die mierzoet en wil je er elke dag één van, maar word je vet van....hihihihi
    Tegen die muggen kan je ook ""Alcolado Glacial" gebruiken hoor...blijven ze ook weg van je...
    Of ze zijn zodanig genetisch gemanipuleerd, dat het niet meer helpt...dan gebruik je het maar tegen hoofdpijn...van al dat gefluit naar je op straat...hahahahaha
    Love You!