Verdwaald... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu Verdwaald... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu

Verdwaald...

Door: Justa

Blijf op de hoogte en volg Justa

07 Juni 2010 | Suriname, Paramaribo

Fa waka? Hoe gaat het daar in Nederland? Wordt het eindelijk een beetje zomer bij jullie? Het is hier eigenlijk elke dag wel warm, of het nou regent of niet. Al hebben we soms het idee dat het koud is en dan is het 26 graden… Raar dat je daar zo makkelijk aan went, ben benieuwd hoe koud het dan is als ik terug kom. En dat is al bijna, nou ja, zo voelt dat! We zijn al over de helft! De eerste helft is zo snel gegaan dat het lastig is voor te stellen dat we nog dezelfde tijd hier te gaan hebben. De dagen gaan zo snel, doordeweeks stage lopen, ’s middags bij komen, ’s avonds beetje luieren, salsa dansen (we hebben ons tweede examen gehaald!), in het weekend tripjes en uitgaan.
Het is grappig om te zien hoe de uitgaansdagen er hier zijn ingedeeld. Standaard is het elke donderdag Havana Lounge, hier kan je tot één uur salsa dansen, daarna wordt er gewone dansmuziek gedraaid, op de vrijdag is het La Caff. Dit is een heel klein kroegje waar eigenlijk niemand in staat maar iedereen staat op het terras ervoor, de Nederlanders dan voornamelijk en een enkele Surinamer en de rest van de Surinaamse jongens staan aan de overkant van de straat te kijken. Na dat La Caff dicht gaat, gaat het zwembad Zin open voor de after party. Op zaterdag is het Zsa Zsa Zsu avond, een discotheek. Het rare is hier dat je je haast warm mag aankleden, de airco staat hier aan. Kom je niet vaak tegen als je op stap gaat!

De afgelopen weken hebben we ook weer tripjes gemaakt. We zien heel wat in het land hier! We zijn pas naar Santigron geweest. Dit is een marrondorp. We zijn hier weer met Berto naar toe geweest. Er was ook nog een stelletje mee. Toen we er heen reden mochten zij nog even op het dak zitten, wij hebben eerst even overgeslagen omdat wij al een keer op het dak hadden gezeten. Op een gegeven moment lag er iets op de weg. We zijn terug gereden en dit bleek een slang te zijn! Lianne bleef in de auto zitten en Anthe en ik gingen een poging wagen om er in de buurt te durven komen. De slang bleek dood te zijn… Aan de ene kant een opluchting al was het ook spannend geweest als het nog wel had geleefd. In het dorp aangekomen hebben we een rondleiding gehad van het achterkleinkind van de stichter van dit dorp. Het zijn echt nog allemaal hutjes bij elkaar al staan er ook een paar stenen huizen tussen. Er was een man die van een bepaald hout soort een soort shot bekertjes maakte. Als je hier water in deed en dit een kwartier/half uur liet staan werd dit bitter, als je dit regelmatig dronk zou je als vrouw erg lustig worden en de mannen zouden ontzettend vruchtbaar worden. Je moet dat ook haast wel geloven aangezien die man 23 kinderen bij twee vrouwen had!! Wij hebben ons hier verder niet aan gewaagd.
Wat verder in het dorp waren twee vrouwen bezig grappa olie te maken. Dit zou erg goed zijn voor je huid en haar. De man die ons rond leidde liet ook zien dat je het kon ‘eten’. Wij voorzichtig proberen: gatsiedarrie! Wat ontzettend bitter! Na even onze mond gespoeld te hebben zijn we weer verder gelopen. Toen kwamen we aan het eind van het dorp langs een speciaal huis. In de meeste binnenlandse culturen gelooft men nog steeds dat het onrein is als de vrouw menstrueert om in het zelfde huis te slapen en eten van haar te krijgen. De vrouwen die ongesteld zijn moeten gedurende hun periode dan ook in dit aparte huisverblijven en mag pas weer terug als ze rein zijn.
We zijn toen in een bootje gestapt en hebben over de Saramacca rivier gevaren. We hebben wat kleine aapjes in de bomen gezien en een luiaard. Wat moet je goede ogen hebben als jager zeg! We waren aan het varen en ineens stopten we en gingen terug, na tien minuten zoeken zagen wij ook eindelijk de luiaard heel ver in de boom hangen. Halverwege het varen kwam ik erachter dat er vlak voor mijn voeten een dikke spin zat, dit zorgde er bijna voor dat het bootje omkiepte… :s Gelukkig zijn we weer droog aan land gekomen. Op de weg terug naar huis was het weer eens ontzettend hard gaan regenen. Ik heb foto’s gemaakt van hoe de meeste straten er dan uit zien.
In het weekend zijn we met een collega van Anthe en mij, Gisla, naar Redi Doti geweest. Dit is een indianendorp niet heel ver van Paramaribo. We zijn hier met een busje heen gereden. Halverwege moesten we met de veerboot, de brug die ernaast staat is ingestort. Schijnt ooit een boot tegenaan gevaren te zijn en dit is nooit gemaakt. Tsja, zo gaat dat hier nou eenmaal. Toen we waren aangekomen hebben we gelijk een duik genomen in de Suriname rivier, het was echt warm. Terwijl we in het water lagen begon het ineens heel hard te regenen, het maakte niet uit of je nou in of uit het water was, je werd net zo nat. Nadat het eindelijk gestopt was met regenen zijn we terug gelopen naar de plek waar we logeerden, dit was bij een vriendin van Gisla. We hebben onze hangmatten opgehangen en lekker geluierd en daarna gegeten. Anthe had via iemand die ze hier heeft leren kennen het telefoonnummer gekregen van iemand die daar woonde en ons wel wou rondleiden. Gisla bleek hem ook te kennen en hier zijn we na het eten heen gegaan. Het was een Amerikaanse jongen, Jeff, die voor het peace korps twee jaar in Suriname verblijft. Hij gaat bijna terug. Er waren nog twee andere mensen van het peace korps op bezoek. Het was apart om een keer een andere taal te spreken in dit land. Af en toe moesten we even vertalen voor Lianne aangezien zij geen Engels spreekt.
In Redi Doti leven veel mensen van de ananasoogst. Op dit moment is het de tijd voor ananassen, we hebben dan ook veel ananas gegeten. Jeff had een ananas de hele dag in Borgoe laten weken, dit smaakte prima. ’s Avonds hebben we nog wat gedronken bij de ontmoetingsplek van het dorp en nog een kaartspelletje geleerd. De dag erna zijn we naar de Jodensavanne geweest. Hier liggen allemaal Joodse graven. Het was wel aardig om te zien, maar niet heel bijzonder. Vlakbij de Jodensavanne is een Medicinale bron. Ik had hier toch wat andere verwachtingen bij dan dat wat het daadwerkelijk was. Ik had echt een bron verwacht waar je in kon baden, het bleek echter meer een plas water te zijn wat stroomde.
Voordat we weg zouden gaan hadden we nog een ananas willen kopen, helaas was een handelaar ons net voor geweest en had alles opgekocht. Toen we weer bij de veerboot kwamen stond deze handelaar voor ons met zijn busje. Het busje hing helemaal achterover van alle ananassen. We hebben toch nog een ananas van hem kunnen kopen. Deze smaakt echt heerlijk! Zo heb je ze niet in Nederland!

We zijn ook nog op jeepsafari geweest. Berto zou ons rond tien uur in de ochtend op halen, dit werd een Surinaamse tien uur en rond elf uur gingen we uiteindelijk weg. Er was nog een vriend van hem mee, Jan, voor het geval we vast zouden komen te zitten in de savanne. Het had de afgelopen dagen flink geregend dus de savanne stond flink onder water. Dit was erg jammer aangezien wij anders een stukje in de jeep hadden mogen rijden. Nu was het risico echter te groot dat we dan vast zouden komen te zitten in één van de vele plassen en er niet meer uit zouden kunnen komen. Onder het rijden bedacht Jan dat hij best via het raam naar het dak kon klimmen, dat kon inderdaad en dat hebben wij dan ook maar gedaan. We reden niet hard hoor! Onder het genot van een Borgoe-cola hebben we op het dak gezeten. Tijdens een vorige trip had Anthe aangegeven dat ze nog als indiaantje geschminkt wou worden. De auto zat door alle plassen onder de bauxiet (rood zand) en van het één kwam het ander en uiteindelijk zaten we allemaal onder de bauxiet strepen…
Na helemaal onder de strepen te zitten zijn we weer verder gereden. Het was begonnen met regenen maar gelukkig was het gauw weer droog. Toen zijn we weer uit het raam van de jeep gekropen om op het dak te gaan zitten. Nadat we nog een paar keer verdwaald waren en wat extra rondjes daardoor hadden gereden kwamen we aan op de plek van bestemming. Een open plek waar een constructie was gebouwd zodat je er een zeil overheen kon spannen en lekker fris water met eens steiger. We hebben hier eerst weer onze strepen afgewassen en hebben daarna onze hangmatten op gehangen om weer lekker te luieren. Rond schemering werd de barbecue werd aangestoken en terwijl de rijst, groente en kip gaar lagen te worden zijn we een stukje het bos ingelopen om te kijken of we wat wilde dieren zouden tegenkomen die we konden schieten. Er kwamen geen dieren op ons pad terecht maar ik heb nog wel even mogen schieten op een boom. Raak! :D Terug bij de barbecue was de kip klaar en konden we gaan eten. Na het eten heb ik ook nog met het dienstwapen van Jan geschoten, hij werkt bij de douane en je schijnt dan gewoon je wapen ook in je vrije tijd mee te mogen nemen. Wat een verschil met het geweer!
Toen het eten op was en alles opgeruimd zijn we weer richting huis gegaan. Dit ging wat moeilijker dan gedacht. Het was inmiddels donker geworden en omdat alles onder water stond leek het allemaal veel op elkaar en kon Berto niet goed herkenningspunten vinden waardoor het risico groter was dat we in een diepe plas terecht zouden komen en er niet meer uit zouden kunnen. Na heel wat rondjes te hebben gereden zijn we uiteindelijk op de goede weg terecht gekomen. We hebben nog een stop gemaakt om een avondduik te nemen in een plas. Dit water was echt warm van de zon! Heerlijk. We waren rond een uur of één weer thuis van deze avontuurlijke dag.

Hier zijn de foto’s/filmpje van onze nieuwste avonturen en nog van de Dag van Verpleging gevolgd door een lijst met vreemde dingen hier in Suriname:
http://picasaweb.google.nl/101469242315365728217/RediDoti# http://picasaweb.google.nl/101469242315365728217/Jeepsafari#
http://www.youtube.com/watch?v=Bcornr39zhg (Jeepsafari in Suriname, schminken)
http://www.youtube.com/watch?v=p3st_BpV--s (Jeepsafari Thumbs up)
http://www.youtube.com/watch?v=Bj86XUTh0LI (Bachata)
Zal proberen er nog een filmpje van de Merengue op te zetten, maar dat volgt dan in een volgend bericht.

Vreemde zaken in Suriname
- Je doet hier bijna alles met de taxi. Je gaat even langs de winkel, salsa, stage of naar het zwembad. Veel doe je met de taxi en dat kost je ongeveer een € 2,50 per ritje.
- Ze hebben hier door de hele stad dvd winkels. Je kunt hier legaal gedownloade dvd's kopen.
- Veel mensen hebben geen ziektekostenverzekering en kunnen dus niet naar het ziekenhuis. Onze taxichauffeur heeft zijn vinger onder een kast gekregen en heeft het toen zelf netjes bijgeknipt met een schaar en er een verbandje omgedaan..
- Voordat je ergens een huis ingaat moet je je slippers uitdoen, anders ben je onbeleefd.
- Een vrouw moet altijd het eten van de man opscheppen, zo toont de vrouw de rest van de mensen dat ze goed voor haar man zorgt.
- Je hebt hier alleen prepaid telefoons, dus geen abonnement.
- Soms kun je in een discotheek geen drinken krijgen, omdat de glazen op zijn... Ze staan hier bovendien met z’n achten achter de bar en nog duurt het een eeuwigheid voordat je drinken hebt, als er al een glas is.
- Je wordt hier per dag honderd keer nageroepen pssssst of angel of wat dan ook, ook serenades als je lekker aan het fietsen bent zijn heel gewoon.
- Zwervers plukken hier bloemen uit de tuin en proberen die met wortel en al te verkopen
- Gas/water/licht wordt niet automatisch afgeschreven, maar dat moet je elke maand gaan betalen in de stad.
- Een supermarkt heet hier een Chinees. Dat komt omdat bijna alle supermarkten van Chinezen zijn.
- In de krant staan de meest gruwelijke foto's van ongelukken, waarbij de slachtoffers er nog bij op staan.
- Bij elke rouwadvertentie zit een pasfoto van de overledene.
- Slapen op je werk is helemaal geaccepteerd hier. Als je bij de kapper zit bijvoorbeeld is het niet gek dat er gewoon een kapster naast je zit te slapen.
- Je fietsband kun je niet gewoon oppompen, dat doe je bij de benzinepomp tussen de auto's door.
- Als je boodschappen doet dan pakken ze alles voor je in en ze laadden je wagentje uit.
- Negerinnen lopen hier met al een onderdelen buiten hun kleren, maar dat is misschien ook te verklaren door het feit dat je kleren vaak maar in 1 maat kunt kopen.
- 25 mei waren de verkiezingen en de stad was al die tijd in rep en roer. Auto's met vlaggen van alle partijen maken de stad onveilig. Er zijn raps over partijen op de radio en er zijn ook mensen die hun huis/hut in de kleuren van hun partij hebben geverfd. Terwijl al die partijen zwaar corrupt blijken te zijn. Met de verkiezingen in het vooruitzicht worden er opeens nieuwe wegen aangelegd en bruggen gebouwd om maar extra stemmen te krijgen op de huidige partij.
- Mannen "mogen" hier vreemdgaan.. Het is in elk geval heel normaal, goede dingen komen namelijk altijd met drie volgens de mannen.
- Bijna niemand heeft internet thuis. Er zijn overal cybercafés. Je betaald hier dan ook per jaar internet en niet per maand, wat het onbetaalbaar maakt voor de mensen hier.
- Als je met de bus gaat dan weet je nooit hoe laat je ergens echt bent. De bus gaat namelijk pas weg als die helemaal vol zit. Bushaltes heb je trouwens ook niet echt nodig, je kan er overal een bus aanhouden, ook al is dit verboden.
- De reclame op de radio voor winkels is ook hilarisch. Elk product wordt genoemd, we hebben slabbetjes, babyshampoo, speentjes en zo gaat het vijf minuten door.
- De post komt niet als er te weinig post is voor een straat. De postbode verzameld eerst zoveel mogelijk post voor een straat en dan kijkt hij of hij het de moeite waard vindt om te bezorgen. Het duurt soms 6 weken voordat een kaart aankomt.
- Surinamers gooien nooit maar ook echt nooit eten weg.. ook al zijn de bananen keihard aan het verrotten, dan maken ze er gewoon soep van.
- Vreemdelingendienst hier is ook een drama. In Nederland heb je alles al geregeld voor je MKV, denk je, maar hier moet je alles nog drie keer overdoen. Je wordt van loket naar loket gestuurd en je snapt er niets van. Uiteindelijk moet je je ook nog inschrijven bij de gemeente, de gemeente hier heet sociale of burgerlijke zaken. Ze doen hier alles nog met de hand, waardoor het erg lang duurt. Vervolgens verdwijnt alles in een grote doos, wat het archief moet voorstellen. Ben benieuwd of ze het nog eens terug kunnen vinden.
- Als je een doos naar Nederland wilt sturen dan gaat dat als volgt: je moet een doos scoren, dan naar de surpost loods, dan ga je in rij 1 waar je pakket wordt gecontroleerd op drugs, dan naar rij 2 waar je pakket wordt gewogen en vervolgens naar rij 3 waar je doos wordt geplakt en dan kun je eindelijk betalen..
- Een postzegel heet hier een plakzegel. Als je een plakzegel hebt bemachtigd mag de vlag wel uit, ze zijn bijna niet te krijgen. En als je er dan eentje hebt krijg je de tweede uitdaging, een brievenbus vinden!
- Het regent hier zó hard dat je jezelf niet eens meer kunt horen praten, de straten staan hier dan ook helemaal blank, een half uur later kan het weer bloedheet zijn.
- Er worden hier alleen maar nieuwe auto's verkocht... het contrast is soms erg groot als je een houtenhut ziet met een dikke nieuwe auto ervoor.
- Een straat kan hier bestaan uit villa's, met daar tussen in zelf in elkaar geknutselde houten hutten.
- Mensen hebben hier niet echt een kloppend zelfbeeld. Bij een huisgenootje kwam het geregeld voor dat een Surinaamse vrouw dacht ze rond de 60 kilo woog terwijl ze rond de 80 kilo woog... vreemd!
- Op een of andere manier hebben mieren hier hun intrek genomen. Ze zitten op de tafels, lopen over je arm, zitten op je bord en zijn niet te verdelgen.

Hoe vreemd sommige dingen ook zijn, je leert er wel mee omgaan en je doet al die dingen dan ook nu gewoon zonder er echt over na te denken.

Tang boeng! Veel liefs en tot de volgende keer!

• 08 Juni 2010 - 07:55

Berend De Groot:

Ik dacht laat ik ook maar eens reageren, al die mooie verhalen en dan heb ik nog steeds niet gereageerd. Als ik zo jou verhalen lees dan moet dit echt wel een fantasties land zijn, met hopelijk ook een leuke stage. Want wat ik dan wel weer moet zeggen is dat ik heel veel lees over wat jullie allemaal gedaan hebben in het binnenland van Suriname, maar ik hoor weinig tot niets over hoe jullie stage is? Ben ik ook wel benieuwd naar namelijk? Maar fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar en dat het gelukkig ook nog goed gekomen is met dat visum. Als jullie over een aantal weken weer terug zijn, moeten we gauw maar weer even afspreken. Wil graag jullie belevenissen en ervaringen horen. Heeeeel veel plezier daar nog Justa en doe de groeten van mij aan Anthe en Lianne.

p.s. En al zo'n mooie donkere man aan de haak geslagen? Zo als jullie dat zeiden voordat jullie weg gingen!

• 15 Juni 2010 - 20:02

Ma:

lieve Justa, ik heb zojuist jouw hele verhaal aan Bas voorgelezen. We hebben dubbel genoten!

• 12 Oktober 2010 - 10:35

Mina:

Hahahahahahahahahahahahahahahah hilarischhhhh gewoon, je kent me niet google ff voorbij ;-) Ciaoo en veel plezier in Suriname