Cycle4Girls - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu Cycle4Girls - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu

Cycle4Girls

Door: Justa

Blijf op de hoogte en volg Justa

09 Januari 2015 | Nederland, Groningen

Op zondag 1 februari stap ik weer in het vliegtuig voor een nieuwe uitdaging.

Een aantal maanden geleden hoorde ik op de radio een oproep van Daphne Bunskoek aan alle vrouwen om zich in te zetten voor meisjes over de hele wereld, in dit geval in Vietnam. Deze oproep ging over het nieuwe project van Plan Nederland; Cycle4Girls. Het is hiervoor de bedoeling dat er 30 vrouwen naar Vietnam gaan en daar 300km gaan fietsen in vier dagen tijd. Voor vertrek naar Vietnam is het de bedoeling dat er, per persoon, €3000 op wordt gehaald om meisjes in Vietnam naar school te helpen. Hiermee krijgen de meisjes de kans om de armoedespiraal te doorbreken en krijgen ze perspectief op een betere toekomst. Met deze €3000 kunnen drie meisjes, drie jaar lang naar school en wordt ook hun omgeving erbij betrokken. De omgeving kan dan bijdragen aan een stabiele, veilige leefomgeving voor de meisjes zodat ze kunnen opgroeien tot sterke, weerbare vrouwen.

Na deze oproep heb ik besloten mij hiervoor op te geven. Alle facetten van deze reis spraken mij aan, het land, het doel en de sportieve uitdaging.
Vol goede moet ging ik van het zomer fietsen en de eerste kilometers werden snel gemaakt. De laatste kilometers gingen meestal wat langzamer...

Om het geld bij elkaar te krijgen heb ik vele appels geschild, slagroom geklopt en deeg gerold om heerlijke appeltaarten, slagroomtaarten, kwarktaarten en andere lekkere taarten te bakken en te verkopen.
De grootste opbrengst was tijdens de 'Gees in Wintersfeer' dagen in Gees. Dankzij mijn moeder, de buurvouw en collega Alla, was er een grote keuze aan lekkernijen en de opbrengst was geslaagd, €505.
Naast de verkoop van taarten, wat nog steeds gestaag doorgaat (en ook na mijn reis zijn er nog taarten te bestellen ;)) heb ik ook hele leuke, unieke kinderrugzakjes verkocht. Ook deze uilen rugzakjes zijn nog steeds te koop voor €15,-.
En voor degenen die op de lijn letten en nog geen kinderen hebben is het natuurlijk ook nog steeds mogelijk om gewoon geld te doneren. Dit kan via bit.ly/justa4girls of door geld over te maken naar NL17INGB0008240058 t.n.v. J.R. Hornstra onder vermelding van Cycle4Girls.

Zoals net genoemd, stap ik 1 februari weer in het vliegtuig. Dan begint deze sportieve uitdaging. Van 1 tot 10 februari fiets ik samen met 24 andere Nederlandse vrouwen 300 kilometer in Vietnam.
We fietsen dan van Dong Ha naar Hue City langs rijstvelden, prachtige kustwegen en traditionele dorpjes. Onderweg ga ik ook op bezoek bij een aantal projecten van Plan Nederland, om te zien waar het opgehaalde geld heen gaat. Met het opgehaalde geld wordt er voor gezorgd dat mesjes in Vietnam toegang hebben tot onderwijs, gezonde voeding en veilig drinkwater.

We gaan bijvoorbeeld op bezoek bij een school waar Plan voor de keuken heeft gezorgd en trainingen geeft over gezonde voeding. Kinderen kunnen zo tussen de middag op school blijven, zich beter concentreren en krijgen een voedzame maaltijd.

Ook ontmoeten we onze sponsorkinderen, hun familie en anderen in het dorp en zien met eigen ogen waar ons geld aan wordt besteed.

Nadat de officiële reis is afgelopen blijf ik, samen met een andere deelneemster, Madeleine, nog een week in Vietnam om nog meer van het land te zien, de cultuur op te snuiven en van het eten te genieten.
Ik zal proberen een paar keer een up-date te geven over hoe ik het fietsen er vanaf brengen en hoe het hele avontuur verder gaat.

Met nog wat laatste Nederlandse kilometers te fietsen en taarten te bakken is het aftellen begonnen, nog 22 dagen te gaan…

Cho đến thời gian tiếp theo! (Tot de volgende keer!)

  • 09 Januari 2015 - 21:23

    Nienke:

    Go just! Op naar de pedalen :D

  • 10 Januari 2015 - 10:55

    Jo Krijn:

    Mooi initiatief!!!!!.
    Zet 'm op en ook veel plezier.
    Liefs Jo en Bert

  • 11 Januari 2015 - 22:57

    Suzanne:

    Justa,

    Zet 'm op Just en geniet ervan. Ik ben benieuwd naar de tussentijdse updates en ook veel succes gewenst voor je derrière ;)

    Liefs, Syys

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Justa

Actief sinds 03 Mei 2009
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 16959

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 17 Februari 2015

Cycle4Girls

02 Juni 2012 - 22 December 2012

Gambia avontuur

26 Maart 2010 - 04 Augustus 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: