Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet

Door: Justa

Blijf op de hoogte en volg Justa

24 Juli 2010 | Suriname, Paramaribo

Hier het aller allerlaatste berichtje vanuit Suriname, nou ja, voorlopig dan ;) Morgen vertrek ik richting Curaçao om daar 8 dagen door te brengen op witte stranden en aan blauwe zee met een cocktailtje. Goed vooruitzicht. Maar dan nog weer naar Nederland. Daar heb ik toch minder zin in, tuurlijk wil ik een heleboel mensen weer zien en echt even bijkletsen, maar de sfeer die in dit land is, is zo anders dan in Nederland. Het echte No Spang! Straks rijden bussen en treinen weer op tijd (nou ja, dat hebben ze eigenlijk ook nooit gedaan) en niet als het pas helemaal vol zit en gaat men ervan uit dat je overal op tijd komt. Rijdt iedereen weer rechts (welke kant moest je de rotonde ook alweer op nemen?) en is de standaard openingszin niet meer Psssst, Hey poppetje/schatje, Wil je taxi?, Zullen we samen een kindje maken (ok, deze ga ik echt niet missen) en nog meer van dat soort geklets.

In deze laatste weken in Suriname geen echte trips meer gemaakt. Voornamelijk souvenirs gekocht en genoten van het Surinaamse leven.
We hebben nog een keer de echte toerist uitgehangen door naar Fort Zeelandia te gaan. Dit is een fort door de ‘ontdekkers’ van Suriname aangelegd als verdedigingspost. Het was in een 5 puntige stervorm gebouwd. Er zijn nog 2¼ van deze punten over. Op één van deze punten zouden de mensen van de decembermoorden neergeschoten zijn. Om dit te onderzoeken hebben ze allemaal gaten geboord rondom kogelgaten om te kijken wat voor kogels het zijn, maar of er nou ooit nog een uitslag bekend gemaakt zal worden is niet bekend nou Bouterse president is. De meeste mensen zijn echt ontzettend blij dat hij president is geworden, op de dag dat het bekend is gemaakt waren er iets van kanonschoten te horen en werd er ’s avonds vuurwerk af gestoken. Ik heb begrepen dat de partij van Bouterse de enige partij is die niet specifiek voor een bepaalde bevolkingsgroep is. Je hebt namelijk partijen die zich speciaal richten op de Hindoestanen, Javanen, Creolen e.d. Ik ben benieuwd of alle verwachtingen die Bouterse heeft geschept in de loop der jaren uitgewerkt zullen worden en wat voor veranderingen dat allemaal voor Suriname zal hebben. Ben benieuwd wie de minister-president van ons land wordt..

Om af en toe nog een beetje het Nederlandse gevoel te hebben zijn we een paar keer naar de bioscoop geweest. En waarom dit nou een Nederlands gevoel is: het is er ontzettend koud! Lange broek aan, vest en dikke sokken. Stiekem ook wel een keer lekker in plaats van altijd maar zo zweten. Je hebt echt hele relaxte stoelen die achterover kunnen. Er is geen ondertiteling, dus het is ook nog goed voor je Engels.
En wie kent hem niet: Jörgen Raymann. Hij was weer terug in zijn vaderland om op te treden en wij hadden met alle Kwattaweg meiden besloten om hier naar toe te gaan. Ik moet bekennen, in Nederland zapte ik altijd weg bij hem, dus ik wist niet goed of het leuk zou worden of niet. Maar het was echt leuk, de grappen zijn een stuk beter te volgen als je de plekken waar hij het over heeft ook kent, de cultuur beter kent en af en toe een woordje Sranan kan opvangen. En de zoon van de slager was er ook nog (geen flauw idee hoe die heet, maar was wel leuk). Een leuke avond met z’n allen in de laatste week van de meeste hier.

Gisteren waren we nog uitgenodigd door onze taxichauffeur, Anand, om mee te gaan naar de bruiloft van een neef van Lientje. Een Hindoestaanse bruiloft, het was nog niet echt de bruiloft, ze zullen vandaag pas trouwen, dit was het feest van de bruidegom. De vrouwen hadden allemaal mooie kleurige gewaden aan en er was een live bandje dat Hindoestaanse muziek speelde. Ik vond het leuk dat ik dit nog mocht mee maken.

Maar eerst dus nog een week Curaçao. Op Curaçao zal ik weer een ander nummer hebben namelijk: +599 96 99 76 91, dus als er echt wat is, ben ik hierop te bereiken. Woensdag 4 augustus zal ik rond 8.00 uur aankomen op Schiphol.

Ik zeg: Suriname tot gauw! Mi lobi yu!

Bigi brasa!

O ja, en nog een paar foto’s…
http://picasaweb.google.nl/101469242315365728217/FortZeelandia#
http://picasaweb.google.nl/101469242315365728217/VanAllesWat#
http://picasaweb.google.nl/101469242315365728217/HetZiekenhuis#
http://picasaweb.google.nl/101469242315365728217/StapFotoS#


  • 24 Juli 2010 - 14:52

    Inge:

    Haha, je verhalen klinken bekend ;) Ik heb echt zo onwijs veel zin in Curacao!!! :D haha, Lekker chillen aan het strand en bij ons zwembad! Gaat helemaal goedkomen...

  • 24 Juli 2010 - 15:44

    Inge (bovenverdiep):

    Justa,

    Leuk verhaaltje. Heel veel plezier op curacao, maar dat gaat vast goed komen (ik weet er alles van). Vergeet vooral niet om naar wet en wild te gaan..

  • 24 Juli 2010 - 20:46

    Bianca:

    haaaai justa:D wat is de tijd omgevlogen zeg!! ik hoop dat je hebt genoten je laatste dagen in suriname!!! en ik zou zeggen ga ook lekker genieten van curacao!! ik zie je snel!!

    liefs en knuffel bianca

  • 25 Juli 2010 - 17:50

    Judith:

    Het einde is nu dus echt in zicht...Heel veel plezier je laatste dagen, en op curacao!! Liefs Judith

  • 25 Juli 2010 - 20:53

    Talita:

    Hey meis!

    Heeeel veel plezier op Curacao! Echt niet leuk dat jullie allemaal weg gaan! Voor mij ook nog maar 2 weekjes en dan gaan we lekker reunie-en in Groningen :)

    XX Talita

  • 29 Juli 2010 - 12:25

    Zus:

    haaaaai!!
    geniet lekker van de zon op curacao!!
    wij zijn net terug van morocco: was super, zal even proberen om wat foto's etc op mn facebook te zetten..

    dikke kus

    ps kom je nou op de terugweg ook even bij ons langs?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Justa

Actief sinds 03 Mei 2009
Verslag gelezen: 59
Totaal aantal bezoekers 16974

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 17 Februari 2015

Cycle4Girls

02 Juni 2012 - 22 December 2012

Gambia avontuur

26 Maart 2010 - 04 Augustus 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: