Overleeft... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu Overleeft... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Justa Hornstra - WaarBenJij.nu

Overleeft...

Door: Justa

Blijf op de hoogte en volg Justa

27 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Ik heb het overleefd! De vlucht ging eigenlijk vrij soepel, na enige vertraging te hebben opgelopen omdat er iemand ineens niet meer mee ging zijn we een half uur later toch vertrokken. Ik vond de tijd vrij snel voorbij vliegen ;) We hebben een klein beetje turbulentie gehad, verder was het een rustige vlucht. We hebben in elk geval genoeg eten gehad. We begonnen (om 10 uur 's morgens!) met een bord vegetarische pasta, aardappelsalade en soesjes met chocolademousse. Vervolgens een lekker karamelijsje en vlak voor het landen nog een fruithapje, salade en stukje appeltaart. Hoewel er dus geen logica in zat op welk tijdstip we wat kregen, smaakte het prima.
Op het vliegveld aangekomen arriveerde mijn koffer als eerste dus ik was blij dat ik 'm in elk geval had.
Daarna moesten we op zoek naar de persoon die ons naar het huis zou brengen, deze hadden we vrij snel gevonden. Ware het niet dat we nog even moesten wachten op ene Anne waarvan men niet wist hoe ze eruit zag maar wat later bleek een jongen te zijn die Arne heette... Hij bleek bij ons in het busje te zitten en op het zelfde adres te gaan wonen.
Na door een paar Surinaamse sjouwers te zijn afgezet konden we vertrekken. Met één koffer in m'n nek en één tussen mijn benen was de rit nog aardig comfortabel.. Ik had nog steeds het gevoel dat ik aan het vliegen was aangezien we door al het gewicht van alle koffers het busje naar mijn gevoel deed hellen, maar we zijn tenminste niet in de sloot beland. We zijn wel zo'n busje tegen gekomen.
Bij het huisje aangekomen hebben we ons voorgesteld aan alle andere studenten en een kamer toegewezen gekregen. Er waren nog maar twee vrij en zondag komt er weer één vrij dus dan kunnen we ons echt gaan settelen.
Na een broodje te hebben gegeten zijn we vrij op tijd naar bed gegaan. Het was inmiddels voor ons al bijna weer twaalf uur 's nachts. Op de kamer was het erg warm maar gelukkig heeft elke kamer een ventilator.

's Ochtends hebben we ons eerste avontuur al beleefd. Onze kamerdeur heeft geen klink en bleek dus ook niet zonder sleutel op te willen. En deze lag uiteraard nog op de kamer. Na de deur met een reserve sleutel weer open te hebben gekregen konden we onder onze koude douche stappen en kregen we een rondrit door Paramaribo. Hierbij zijn we langs onze stageplekken gereden en hebben we de rijke en de arme kant van Paramaribo gezien. Dit is een groot verschil.
Na de rondrit hebben we een Surinaamse sim-kaart gekocht. Mijn nummer is:
+597 87 26 548
Ik hoop echter wel dat ik de hele tijd een telefoon heb aangezien ze hier een anders voltage blijken te hebben en mijn adapter dat niet pakt :( Heb er nu één geleend van een huisgenoot maar die vertrekt over drie weken. Hopelijk heb ik voor die tijd een oplossing gevonden.
Nadat we een sim-kaart hadden gekocht zijn we onze eerste echte Surinaamse maaltijd gaan eten: pizza..
Deze was wel Surinaams pikant en voordat ie er was...

's Middags zijn we naar het Onafhankelijkheidsplein van Paramaribo geweest met z'n vieren. Hier was de herdenking van de 120-jarige Javaanse immigratie. Dit werd gevierd met allerlei muziek. Toen we er bij gingen zitten kwamen er twee jongetjes om ons heen spelen en achter ons verstoppen. Het kijken naar blanke, blonde vrouwen wordt ze dus al vroeg aangeleerd ;)

Inmiddels is het al de tweede avond. We moeten nog even kijken wat we vanavond met eten doen, we zitten nog behoorlijk vol van de pizza.

Nou ik hou er mee op voor vandaag. Zal proberen zo vaak mogelijk een up-date te geven.
Hier zijn de foto's van deze dagen te vinden:
http://picasaweb.google.nl/101469242315365728217/AankomstEnEersteDag#

Tang boeng! Veel liefs!

Justa

P.S. Mijn adres is:
Kwattaweg 70
Paramaribo

  • 28 Maart 2010 - 08:48

    Suus:

    Hee Jus!
    Fijn dat je goed bent aangekomen

  • 28 Maart 2010 - 08:49

    Suus:

    Haha, ik was nog niet klaar... Misschien is een wereldstekker een goed idee om je telefoonprobleem op te lossen?
    Leuk dat je zoveel foto's maakt, hey ho let's go! ;)
    Liefs, Suus (B) :)

  • 28 Maart 2010 - 09:00

    Tilly:

    Heey Jus!
    Leuke foto's allemaal! die pizza is aardig groot ;)
    Hoe bevalt het daar tot nu toe? En wanneer begint je stage?
    Ik wens je nog een fijne, leuke, gezellige 4 maandjes en tot volgend seizoen!
    Liefs Tilly
    (ps. je hoort van mij zodra de sjaal binnen is)

  • 28 Maart 2010 - 09:23

    Reggie:

    heej jussie ik mis je nu al wel een beetje voorzichtig doen he :PXD tot over vier maandjes

  • 28 Maart 2010 - 09:59

    Bianca:

    heeey justa:D

    mooi dat de reid goed is verlopen. en zo te horen krijg je ook goed te eten haahahh das ook niet geheel onbelangrijk.. morgen je eerste stage dag toch?? nou heeel veeel succes.. ik ga nu je foto's ff bekijken.. tot snel:D dikke knuffel en liefs bianca

  • 28 Maart 2010 - 10:09

    Emma:

    Jus! Goed dat je heel bent aangekomen:) Viel uiteindelijk dus reuze mee allemaal?:D Straks je stage! Spanneeeend, maar gaat helemaal goed komen... Vet mooie foto's trouwens! Jaloersss, al die palmen en jij met je zomerse kleertjes:D je gaat het daar vast een hele gave tijd tegemoed. Succes!!

  • 28 Maart 2010 - 11:52

    Gies:

    Jus, leuk dat je nu heerlijk in Suriname zit. Lekker genieten en veel mooie foto's maken zodat wij mee kunnen genieten.
    Succes met je stage en veel plezier!

    X gies

  • 28 Maart 2010 - 12:30

    Riel:

    Ha Justa,

    Zo'n adaptor kun je ook wel in Paramaribo kopen bij een electrozaak of ijzerhandel of wellicht hebben ze wel een reiswinkel. anders gewoon even een familielid vragen er een op te sturen. Zijn bijna overal wel te koop in nL: V&D of Xenos etc. Ze hoeven dan alleen maar degenen die voor geldt op te sturen, dus dat valt mee. Kom je er niet uit,mail dan even, dan stuur ik er wel eentje op.

    In het begin zal t nog wel even acclimatiseren zijn, maar volgens mij wordt dit de tijd van je leven!

    Enjoy!

    Liefs Riel


  • 28 Maart 2010 - 12:55

    Mama:

    fijn dat je een goede reis hebt gehad. En nu maar wennen aan de warmte . Het vliegveld ziet er wel wat anders uit dan Schiphol. Mooi die Palmentuin. De pizza lijkt echt gigantisch,
    Amerikaanse porties zeker. Die landhuisachtige huizen: is dat de Kwattastraat? Groot huis dan. Met hoeveel wonen jullie daar? Spreken ze echt allemaal Nederlands? Lijkt me bijzonder. Ik geniet van je verhalen, verheug me op het volgende. Liefs, Ma

  • 28 Maart 2010 - 16:23

    Ien:

    heeejjjjj...

    Heel aangekomen dus en zelfs te eten gehad.. Moet niet gekker worden! hahaha Maar goed om te lezen!!
    Vandaag nog lekker rustig aan, en dan aant werk!!
    Trouwens, wel beetje raar! op jouw site staat dat het 5 uur verschil is, en ik keek ook ff bij lianne en zij heeft daar 6 uur verschil!! Vaag!! ik zoek het nog wel ff op!

    Denk aan je! Dikke kus

  • 28 Maart 2010 - 16:26

    Ien:

    OWH JA....EN TOCH EEN KOUDE DOUCHE!!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

  • 28 Maart 2010 - 18:35

    Henk En Gea:

    He Justus we hebben zitten smullen van je verslag en de foto,s op deze manier kunnen we mooi met je mee reizen. Meis geniet van dit avontuur het is voorbij voordat je het weet. Alle liefs en de groetjes van je surro pappie en mammie.

  • 28 Maart 2010 - 18:45

    Pa:

    lieve Jus,

    mooi da je'er bent!
    Prachtige foto's van een heel andere wereld
    Ga maar veel zien en geniet er maar heel veel van.
    Vandaag heb ik een stuk in Duitsland gefietst, 'k ben er nog moe van.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende bericht.
    De groetjes aan de anderen en liefs van mij.
    je pa

  • 28 Maart 2010 - 22:43

    Judith:

    Hee! die pizza was dus toch wel surinaams... pittig en niet zo snel! Fijn dat je goed bent aangekomen. En idd... jaloers op die palmbomen!!
    Liefs Judith

  • 29 Maart 2010 - 18:26

    Zus:

    hai meis, zag je nog overkomen vliegen vrijdag, heb je me nog zien zwaaien??
    lijkt erop dat we ongeveer t zelfde weer hebben hier: lekker warm, tropisch en zonnig.. nou ja, glasgow dan, darlington is nog niet echt in de paas-stemming..
    ben zo jaloers op je, en super trots dat je je helemaal in dit avontuur heb gestort, vrees alleen dat reizen redelijk verslavend is.. zo lang je maar af en toe even in de UK komt langs waaien vind ik t allemaal prima!! geniet er van!!
    xxxxxx

  • 29 Maart 2010 - 19:19

    Zus :

    wat wil je trouwens voor je verjaardag?
    (je blog heeft me echt helemaal jaloers gemaakt, en t geeft me de kriebels: moet er echt uit!! heb net met johann zitten kijken naar Marrakech voor deze zomer, toch net iets beter te doen dan suriname vanaf hier..)
    xxx

  • 30 Maart 2010 - 06:18

    Sheila:

    Lieve Justa,

    heb genoten van je verhaal...en voelde jeugdsentiment bij de foto's...
    Heb het gecopieerd en vergroot op "Word", uitgeprint en verzonden naar Mamanet...
    Heb haar beloofd je verhalen te verzamelen en het haar te verzenden, zodat ze je ook kan volgen..
    We zijn ZO TROTS OP JE!!
    Ik kijk uit naar je next story....
    Love you!

  • 30 Maart 2010 - 20:15

    Susanna:

    Hey Justa,

    Hier even een berichtje uit het regenachtige Groningen! Leuk dat je al zo fanatiek een uitgebreid reisverslag hebt gemaakt en zoveel foto's op de site hebt gezet!! Ben je inmiddels al begonnen met stage? Ik wens je heel veel plezier, groeten Susanna

  • 31 Maart 2010 - 12:12

    Sheila:

    Hoi Mi Goedoe,

    va waka?
    Mamanet en Papasied hebben hartelijk gelachen om je schrijven.
    En vooral om die Pizza..
    We vragen ons wel af wanneer je daal,bhaat betjauw en tong tong bravoe gaat eten...
    Tang Boeng yousrevie too

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Justa

Actief sinds 03 Mei 2009
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 16981

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 17 Februari 2015

Cycle4Girls

02 Juni 2012 - 22 December 2012

Gambia avontuur

26 Maart 2010 - 04 Augustus 2010

Stage in Suriname

Landen bezocht: